5th page/ 5. oldal / Creating pictures / KÉPALKOTÁS
Turner már fiatal korában szeretett vízfestékkel dolgozni, amely csak a 19. sz.-ban lett divatos.
Régebben úgy alkalmazták, hogy ceruzával előre rajzolt vázlatot finom színekkel, áttetsző rétegggel átfestették.
Turner először finom ecsettel a halvány kék vízfesték réteget vitte a papírra, amelyet utólag módosított ceruzával vagy az apró részleteket rajzolta a képre.
A KÉPALKOTÁS FOLYMATA / PROCESS OF CREATING PICTURES
1. GONDOLAT / IDEA
A képzeletben már megfestett mondanivaló kivitelezése úgy, hogy az hűen tükrözze az eredendő gondolatot.
2. VONAL / CONTOUR
A kompozícióban a vonal alatt azt az irányt értjük, amely felé az elemek lendülnek.
3. A KÉP TÉR BEOSZTÁSA / MARGIN LATTITUDE
Hagyományosan az előtér, középtér és háttér. Ez a három tér is újabb három térből áll. A térbeosztás feladata az egyensúly kialakítása a képen. A terek egymást élesen metszik, növekednek vagy zsugorodnak, amint az eredeti ötlet kívánja.
4. SÖTÉT ÉS VILÁGOS RÉSZEK ERŐSSÉGE / POTENCY OF DARK AND LIGHT PARTS
Valami sötétnek és/vagy világosnak a mércéje a tónus. A színek tónusait felosztjuk: közép-, sötét-, világos tónusokra.
5. SZÍNERŐSSÉG / POTENCY OF COLOR
A képen alkalmazott erőteljes szín magához vonzza a szem figyelmét. Nem kell elszórni szerteszét az erős színeket, mert zavaró hatást kelt.
6. FOLTOK / SPOTS
Kisebb-nagyobb sötét és világos területek a képen, amelyeknek a célja az előre megállapított főmotívum kiemelését szolgálja.
7. VILÁGOS ÁRNYÉK / CLAIR OBSCURE
A fény és az árnyék lágy átmeneteivel, illetve éles ellentéteivel dolgozó festészeti irány.
8.KÖZÉPPONT / CENTRAL PART
Középpontnak nevezzük a képnak az a kisebb vagy nagyobb helyét, ahol a főmotívum foglal helyet. Vannak olyan képek is, ahol az egész képet kell centrumnak tekintenünk. (Mindazt, ami a figyelmet felkelti centrumalkotó elemnek hívjuk, világos részek, erőteljes színfolt, kontraszt )
9.ISMÉTLŐDÉS / REPETITION
Az ismétlődés ( a főmotívum konturjával azonos irányú vagy tónusú vonal, szín felrakása ) műveletet akkor végezzük, ha bántó hiányokat, hézagokat akarunk kitölteni. Az ismétléssel mintegy kiemeljük mondanivalónkat.
10. METSZÉSEK / CUTS
Modern metszéseknek, szokatlanságuk ellenére is van létjogosultsága.Portréknál a fej általános gömbalakja unalmas ívalakú hátteret alakít ki, emiatt a homloknál levágva a kép hátterét kettévágjuk. A háttér jelentősen megváltozik.
11.HARMÓNIA / HARMONY
A harmónia a legfontosabb képalkotó elem, amelynek használata nagyfokú képlátói intelligenciát feltételez.
Rengeteg képet látunk, amelyeken minden tökéletes, csak a harmónia hiányzik.
12. FELÜLETI HATÁS / MAKING OUT INVOICE
Felületi hatásokkal nagyon vonzóvá tehetünk képeket, érdekessé varázsolhatjuk az unalmas részeket.
Edith Petronella Katona / Trombita virág / Trumpet flowers
Edith Petronella Katona / Alföldi rónaság / Geat Plain Road